ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΚΑΙ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

 

Η μάθηση θεωρείται κατεξοχήν χαρακτηριστικό του ανθρώπου, παρόλο που κανείς δεν αμφισβητεί το γεγονός ότι και τα ζώα μαθαίνουν.

Ο Αριστοτέλης αποδέχεται την έμφυτη ικανότητα του ανθρώπου να μαθαίνει. Η μάθηση αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση της ανάπτυξης του ανθρώπου και της ανθρώπινης φύσης. Ο άνθρωπος διαθέτει και τον πολυπλοκότερο εγκέφαλο από όλα τα ζώα, γι' αυτό είμαστε σχεδόν βέβαιοι ότι η ικανότητα μάθησης σχετίζεται με την ανάπτυξη του εγκεφάλου, εξαρτάται από εκλεπτυσμένα εγκεφαλικά κυκλώματα και εντοπίζεται σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου. Οι διαδικασίες της μάθησης εξαρτώνται από τους εγκεφαλικούς μηχανισμούς. Μια εγκεφαλική βλάβη μπορεί να επηρεάσει τη νοημοσύνη και τη μάθηση. Η μελέτη του εγκεφάλου, σε συνδυασμό με τις μελέτες της γνωστικής και της αναπτυξιακής ψυχολογίας, θα οδηγήσουν σύντομα σε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο μάθησης και θα καταλήξουν σε μια τελική συνθετική θεωρία, προβλέποντας λύσεις και καταξιώνοντας θεραπείες. Μέχρι τότε, πάντως, η μελέτη του εγκεφάλου πρέπει να αποτελεί συστατικό στόχο κάθε προσπάθειας κατανόησης της ανθρώπινης συμπεριφοράς, φυσιολογικής ή παθολογικής. Η μάθηση ως αντικείμενο της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και ως σκοπός του σχολείου και της εκπαίδευσης γενικότερα, αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθότι η επιστήμη αυτή οφείλει να προσδιορίσει τους τρόπους και τις μεθόδους της καταλληλότερης μάθησης.