Δυσλεξία

 

Η Δυσλεξία, η οποία είναι μια ανεπάρκεια στην ανάγνωσης, στη γραφή και στη μάθηση γενικότερα, αφορά όλους μας. Η Δυσλεξία επηρεάζει εκτός από τα παιδιά και τους εφήβους, τους γονείς και τις οικογένειές τους, το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία γενικότερα, αφού περίπου το 10% του γενικού πληθυσμού υποφέρει από τη Δυσλεξία.

Πολλοί δυσλεξικοί θα έχουν περάσει από το σχολείο χωρίς μια κατάλληλη διάγνωση και, κατά συνέπεια, δεν θα τους έχει δοθεί επαρκής καθοδήγηση για την ανάγνωση και την γραφή.

Η πιο συνηθισμένη εκδήλωση της δυσλεξίας είναι η δυσκολία με την ανάγνωση και την ορθογραφία. Είναι επίσης πολύ γνωστό ότι η δυσλεξία μπορεί να προκαλέσει την καθρεπτική γραφή γραμμάτων και αριθμών.

Η γνώση για τα αίτια της δυσλεξίας έρχεται τώρα στην επιφάνεια από ένα μεγάλο αριθμό ερευνών που αφορούν τον εγκέφαλο και τις δραστηριότητές του. Φαίνεται να προκύπτει συμφωνία ότι η δυσλεξία προκαλεί ανεπάρκεια της εργαζόμενης μνήμης σε δέσμη λειτουργιών του εγκεφάλου. Η δυσλεξία επηρεάζει ποικίλα μέρη του εγκεφάλου τα οποία ελέγχουν την γλώσσα. Μπορεί να οδηγήσει σε δυσλειτουργία μερικές ή όλες από τις εξής λειτουργίες : οπτική μνήμη, ακουστική μνήμη, μνήμη αλληλουχιών, επανάληψη λέξεων, περιοχές λόγου και κίνησης.

Είναι ζωτικής σημασίας η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση της δυσλεξίας. Η δυσλεξία δεν εξαφανίζεται και δεν μπορεί να αποβληθεί. Η διάγνωση είναι απαραίτητη και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια αρνητική κατηγοριοποίηση.

Εάν ένα παιδί μένει πίσω στη μάθηση της ανάγνωσης και της ορθογραφίας, συνίσταται να διερευνηθεί η αιτία όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Ακόμη και σε προσχολικό στάδιο μπορούμε να εντοπίσουμε τα παιδιά που έχουν γλωσσικές ανεπάρκειες, τέτοιες που θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα στην ανάγνωση και στη γραφή, όταν αρχίσει το σχολείο. Εάν τα παιδιά βοηθιούνταν κατάλληλα  θα έκαναν μια καλύτερη αρχή.

Αυτό θα απέτρεπε την πιθανότητα της μετατροπής των σχολικών τους χρόνων σε ένα εφιάλτη και της ενήλικης ζωής σε ένα διαρκή αγώνα.

 

 

Πανεπιστήμιο Πατρών

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

Εργαστήριο Γνωστικής Ανάλυσης της Μάθησης,

Γλώσσας και Δυσλεξίας

Ερευνητική και Διαγνωστική Μονάδα Δυσλεξίας, Ανάγνωσης και Γραφής

 

Διαγνωστική Αξιολόγηση & Αντιμετώπιση των Μαθησιακών Δυσκολιών στο Δημοτικό Σχολείο ( Ανάγνωση, Ορθογραφία, Δυσλεξία, Μαθηματικά)

Έκδοση στο πλαίσιο υλοποίησης του Έργου ΕΠΕΑΕΚ 2000-2006 του ΥΕΠΘ

Επιστημονικός Υπεύθυνος Έργου

Καθηγητής Κωνσταντίνος Δ.Πόρποδας